Przejdź do treści

Wszystko co chcecie wiedzieć o przedszkolach dla zwierząt!

Powrót

Jesteś tutaj

PO CO SĄ PSIE I KOCIE PRZEDSZKOLA?

Główną ideą przedszkoli dla zwierząt towarzyszących jest edukacja właścicieli w  celu zrozumienie potrzeb pupila oraz zwiększenie odporności zwierząt na stres  wywołany różnymi czynnikami z jakimi mogą spotkać się w swoim dalszym życiu.

Edukacja właścicieli w kocich przedszkolach powinna przebiegać w formie zajęć  teoretycznych – interaktywnych angażujących innych właścicieli do wspólnej wymiany doświadczeń.

Na co zwracać uwagę przy wyborze zajęć dla szczeniąt?

  1. Kompetencje i doświadczenie prowadzącego zajęcia dla szczeniąt, a także osób  asystujących.
  2. Wiek szczeniąt i weryfikacja statutu zdrowotnego uczestniczących w zajęciach
    • Wiek max 18-20 tygodni od rozpoczęcia kursu
    • Wymóg szczepień i odrobaczenia szczeniąt
  3. Wielkość grupy szkolonej i ilość osób prowadzących zajęcia.
    • Optymalnie 3-6 szczeniąt, przy większej grupie obecność dodatkowych osób  – 1 os/ 2-3 maksymalnie 4 pary człowiek-pies
  4. Program zajęć
    • Socjalizacji i habituacja – z uwzględnieniem różnorodności bodźców (z  dorosłymi psami, ludźmi dziećmi)
    • Szkolenia z zakresu podstawowych zachowań np. chodzenie na smyczy i  bez, przywołanie na komendę
    • Uwzględnienie zabaw w zajęciach.
    • Edukacja z podstaw zdrowia, żywienia.
  5. Różnorodność miejsc w których przeprowadzane są zajęcia, wyposażenie.
    • W ilu i w jakich miejscach odbywają się spotkania, czy są to miejsca  publiczne, czy uwzględniono gabinety weterynaryjne
    • Odpowiednia wielkość powierzchni i jej właściwe zabezpieczenie (ogrodzenie)
    • Bezpieczeństwo miejsc – zwrócenie uwagi na elementy wystroju mogące  spowodować zagrożenie
    • Różne rodzaje powierzchni na których odbywają się zajęcia.
  6. Referencje innych osób korzystających z zajęć takowego psiego przedszkola.

Co powinny uwzględniać kocie przedszkola?

  • przedstawienie kocich zachowań (mowa ciała) ich potrzeb uwzględniając specyfikę żywienia
  • podstawy pielęgnacji kota jak czesanie, czyszczenie uszu, przecieranie oczu
  • organizacja przestrzenna domu w którym ma zamieszkać kot – stworzenia miejsc do drapania, lokalizacja i ilość kuwet, miejsc karmienia
  • przedstawienie kocich zachowań, które powinny wzbudzić niepokój właściciela (sygnały stanów chorobowych)

Organizacja miejsca, warunki uczestnictwa, czas trwania kociego przedszkola:

  • liczebność grupy – 3 do 6 kotów wraz z właścicielami
  • koty w wieku od 7 do 12 (14) tygodnia życia
  • zdrowe => przynajmniej raz zaszczepione przeciwko chorobom zakaźnym, wolne od wirusów białaczki i niedoboru immunologicznego, bez objawów kataru kociego
  • koty > 15 tygodnia życia – uczestnikami są jedynie właściciele
  • 2-3 sesje trwające od 1,5 do 2,5h ; 2 osoby – prowadzący i pomocnik/obserwator
  • każdy kot powinien mieć swój transporter
  • liczba kotów = liczba kuwet + 1
  • odpowiednia wielkość powierzchni i jej właściwe zabezpieczenie – zwrócenie uwagi na elementy wystroju mogące spowodować zagrożenie
  • zapewnienie różnych rodzajów wyposażenia (np. krzesła, szafki, karton) oraz powierzchni na których odbywają się zajęcia.

Zajęcia praktyczne powinny przebiegać w formie zabaw i uwzględniać następujące kwestie:

  • prawidłowy kontakt dotykowy – uczenie panowanie przez właściciela nad zachowaniami atakującymi (rąk, nóg)
  • kontakt z obcymi ludzi – ważny jest dotyk, szczególnie w kontekście badania lekarsko-weterynaryjnego
  • socjalizacja z innymi zwierzętami (koty, psy)
  • zabawy z przedmiotami
  • uczenie nowych sytuacji – kontaktu z różnymi powierzchniami podłoża, zapachami miejsc
  • trening kontenerowy, niezwykle przydatny podczas wizyt w lecznicy, podróży
  • trening kuwetowy (różne rodzaje żwirku)

Porady

Kotki

Produkty